Jen komunikační terapie?
Komunikace osob
s kombinovaným postižením je velmi složitá oblast, ale terapie nemusí být
pouze logopedická či komunikační. Tak jako celé lidské tělo je důležité chápat
jako jeden celek, to samé platí i o procesu rozvoje komunikace. V tomto
příspěvku si tedy uvedeme příklady terapeutických metod, které mohou, jako
vedlejší produkt, dopomáhat při rozvoji komunikace, ač se to může zdát někdy i
neuvěřitelné. Buďme k sobě upřímní, když se cítíme uvolnění, nic nás
nebolí, komunikujeme na jiné úrovni, než v případě, že nám něco schází,
tedy, pokud uspokojíme ty nejzákladnější potřeby (spánek, hlad, vylučování,
odstraníme či zmírníme bolest, apod.), můžeme se zaměřit na potřeby vyšší, kam
patří právě komunikace.
Jako první se seznámíme
se synergickou reflexní terapií,
tuto terapii lze představit jako komplexní systém, který je primárně určen pro
osoby, které mají obtíže v pohybovém aparátu (DMO, skoliózy, pooperační
stavy, stavy po úrazech, a jiné). Tento typ terapie je spíše podpůrný, doplňkový
či také preventivní. Jeho hlavním cílem je zmírnění, odstranění a předcházení
obtížím na pohybovém aparátu. Synergická reflexní terapie využívá a slučuje prvky z různých terapií, jedná se o
akupunkturu, reflexní masáž rukou, nohou a hlavy, dále chiroterapii, myofasciální
techniku a korekturu pro držení těla. Synergicitu přináší správná kombinace
terapií využitých současně během jednoho sezení. Hlavními přínosy je celkové
zmírnění napětí svalstva, dopomoc vybavení reakcí při Vojtově metodě, zlepšení
koncentrace a vnímání, pohybového vzoru, stabilizace a zlepšení psychického
stavu, zvýšení samostatnosti, zlepšení intelektuální složky, podpora ke
správnému držen páteře, zlepšení v oblasti jemné a hrubé motoriky, úchopu,
celkové zlepšení koordinace a stavu mluvních orgánů. A jak tedy může pozitivně
ovlivnit komunikaci? Už jenom tím, že dojde k celkovému uvolnění, uvolní
se i svalstvo obličeje, tudíž je možné snadněji vyvozovat slova, zlepší se
kousání, polykání, apod. Jak je tomu u osob, které nekomunikují pomocí slov?
Vlastně velmi podobně, terapie pomůže uvolnit svaly, takže jedinec, který
komunikuje prostřednictvím znaků, pocítí změnu také. Stejně jako jedinec, který
ke komunikaci využívá obrázky, které je potřeba zvedat, nebo na ně ukazovat,
potřebuje mít volnější ruku, což je důsledkem terapie.
Další metoda M. C. Crickmayové je zaměřena především
na osoby s dysartrií, tedy pro osoby s DMO, po CMP, degenerativních
onemocněních, nádorech, atp. Tato terapie je zaměřená především na komunikaci,
jelikož její autorka se domnívá, že u některých jedinců není důležité umět
dokonale vyslovit slovo, ale spíše se zaměřit na komunikaci celkově,
s čímž musíme jen souhlasit. U dětí s dysartrií, nebo u dětí
s DMO, může schopnost vyslovit slovo natolik narušená, že každý pokus o
vyslovení vytváří větší a větší blok, a tedy může docházet spíše ke škodě, než
k užitku. Základním principem této metody je uvolnění reflexních
mechanismů, tedy žvýkací pohyby, poté doporučuje přejít k nácviku hlasu,
posléze žvatlání, produkci slov a jako poslední se zaměřit na věty. Jelikož
v případě, že dojde k uvolnění základních činností, které jsou
prováděny ústy a oblastí úst, může se přejít k uvolňování dále. Je poměrně
škoda, že tato terapie v našich končinách není příliš známá.
Z hlediska
komunikace je další metodou Padovan.
Tato metoda spočívá v opakování a novém zpracování pohybových vzorců,
jednoduše řečeno není dobré pracovat na samotném problému, ale na tom, co
problému předchází, tedy respektovat vývojovou úroveň konkrétního člověka.
Jedná se o další metodu, která není v česku dostatečně rozšířená.
Velmi zajímavá metoda Affolter – Metoda senzorické stimulace je
vhodná především pro jedince s DMO nebo celkově tělesným postižením, které
mají obtíže ve vnímání. Snížená možnost vnímání má za následek zhoršení
interakce s okolím. V případě, že se zlepší vnímání, mohou se zlepšit
i pohybové schopnosti. Terapeut by se měl přizpůsobit aktuálnímu stavu a
terapie by měla probíhat prostřednictvím každodenních činností, při těchto
činnostech by měl být dostatek hmatových, zrakových a dalších stimulů.
Poměrně známou metodou
je Bobath koncept. Tato metoda
vychází z poznatků neurofyziologie a zajímá se především o to, co jedinec
umí zvládnout sám, k čemu potřebuje dopomoc a co nezvládne. Tato metoda je
zaměřena především na nácvik běžných denních činností, jedná se tedy vlastně o
funkční metodu, která učí člověka být co nejvíce samostatný. A pro koho je
vhodná? Pro jedince po cévní mozkové příhodě, s degenerativním
onemocněním, DMO, apod. Tato metoda je často dávána do opozice s metodou
Vojtovou, která je velmi účinná, ale některými ne moc oblíbená. Vojtova metoda reflexní lokomoce je
vhodná pro děti i dospělé, ale na rozdíl od Bobatha je metodou založenou na
reflexech, tedy není potřeba, aby pacient přímo spolupracoval, jelikož
jednotlivé pohyby jsou vyvolány pomocí tlakových bodů. Obě tyto metody dopomáhají
i rozvoji komunikace, a to uvolněním svalstva, odstraňováním nesprávných
pohybových vzorců a nácviku těch správných. Odstraňováním těchto nesprávných
vzorců může docházet k uvolnění obličejového svalstva a tím může dojít i
ke zlepšení verbální komunikace. V případě, že jedinec komunikuje pomocí
alternativního nebo augmentativního komunikačního systému, mohou tyto metody
dopomoci k uvolnění svalstva a tím může dojít ke snazšímu manipulování
s obrázky nebo jedinec lépe ukazuje znaky či gesta.
Metod pro nácvik
komunikace je mnoho a je vhodné zvážit, která metoda je zrovna nejvhodnější.
Pro představu jsme uvedli pár metod, které nejsou příliš známé, ale je dobré,
aby rodiče měli povědomí o nejrůznějších metodách. Pro nácvik komunikace,
respektive porozumění komunikaci, je docela důležité, aby se s člověkem,
dítětem, komunikovalo neustále několikrát denně. Může se to zdát těžké a
nesplnitelné, ale pro zvyšování komunikační schopnosti u jedinců s těžkým
kombinovaným postižením nezbytné. A jak to udělat? Existuje metoda, které se
říká komentování činnosti, princip
je velmi jednoduchý, při každodenních činnostech – komentujme to, co děláme. Je
to snadné a zároveň není ani obtížné vymýšlet to, o čem mluvit. Komentovat
činnost lze při vaření, uklízení, sledování filmu (komentování děje), a
podobně. Nezapomínejme ovšem komentovat i činnost, kterou provádíme
s člověkem s postižením. Komentování zvyšuje pojmovou i slovní
zásobu, pojmová zásoba znamená pochopení pojmu, nikoliv konkrétního slova. Toto
je důležité si u jedinců s těžkým kombinovaným postižením uvědomit. Například
si uveďme slovo koupel, jedinec s těžkým kombinovaným postižením si při
zaslechnutí tohoto slova vybaví pocity, které při této činnosti mívá. Pokud mu
vyvolává příjemné pocity, určitě nás odmění úsměvem či projevem libosti. Stejně
tak při činnosti, která mu příjemná není, jistě dostaneme odpověď negativní, ač
třeba „pouze“ na neverbální úrovni. ALE pokud nebudeme zvyšovat slovní, nebo
spíše pojmovou zásobu, nemůžeme očekávat její zvyšování a bude obtížnější
propojování si pojmu a činnosti.
Použitá literatura:
Klenková, J. (2007). Terapie v logopedii.
Brno: Masarykova univerzita.
Žádné komentáře:
Okomentovat